همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه 17 فروردین در کنفرانس مطبوعاتی ضمن تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به سوءالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست هفتگی خود  با خبرنگاران در سال جدید با تبریک سال نو شمسی در پاسخ به سوءالی در مورد احتمال دیدار خاتمی و اوباما در ترکیه در حاشیه‌ اجلاس گفت‌وگوی تمدن‌ها، خاطرنشان کرد: در چارچوب نشستی که برای گفت‌وگوی تمدن‌ها به ابتکار اسپانیا و ترکیه در استانبول برگزار می‌شود شخصیت‌های سیاسی و مهم جهان و نهادهای غیردولتی شرکت می‌کنند که فرصتی است تا نهادهای مختلف و به ویژه سازمان‌های غیردولتی با یکدیگر گفت‌و گو کنند. [ سفر خاتمی به ترکیه]

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: براساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا دیداری بین خاتمی و اوباما در دستور کار و برنامه‌ سفر وی قرار ندارد.

وی در ادامه از سفر دو روزه‌ دکتر احمدی‌نژاد به قزاقستان و نیز سفر روز چهارشنبه 19 فروردین ولید معلم، وزیر خارجه‌سوریه به تهران خبر داد و افزود: در سفر رئیس جمهوری به قزاقستان علاوه بر بیانیه‌ مشترک اسناد همکاری‌ها در زمینه‌های کار و امور اجتماعی، محیط زیست، بهداشت، انرژی و استرداد مجرمین مورد مذاکره و امضا قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین سفر ولید معلم، وزیر خارجه‌ سوریه را نیز در چارچوب تداوم رایزنی‌های دوجانبه‌ منطقه‌ای و دیدار با مقامات ایران عنوان کرد و گفت: روابط ایران و سوریه مستحکم، برادرانه و دوستانه است و بارها بحث‌های جنبی در این خصوص مطرح شده اما دو طرف بر تعمیق مناسبات و تداوم آن تاکید می‌کنند و فکر می‌کنیم چه در چارچوب روابط دو جانبه و چه منطقه‌ای و بین‌الملل روابط دو کشور ادامه خواهد یافت.

پاسخ قشقاوی به شایعات پیرامون احتمال حمله رژیم صهیونیستی

خبرنگاری از قشقاوی در مورد بحث حمله‌ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران که مرتبط با بحث تحویل سامانه‌ موشکی S300 از جانب روسیه به ایران است پرسید که وی در پاسخ گفت: این تهدیدها مربوط به این ایام نیست و در گذشته نیز بوده و اغراض خاص روانی و تبلیغاتی را دنبال می‌کند و ما همواره اعلام کرده‌ایم که ایران آمادگی کامل برای دفاع در برابر هر تعرضی از جانب هر کشوری را دارد.

وی افزود: همکاری‌های دفاعی ما با روسیه در دست اقدام است که این همکاری‌ها خارج از بحث سامانه‌ موشکی S300 نیز وجود دارد و شرایط و جزئیات آن باید توسط مقامات دفاعی کشورمان اعلام شود.

ارزیابی سخنگوی وزارت امورخارجه از اظهارات اوباما 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهارات اخیر اوباما در مورد بحث هسته‌ا‌ی جمهوری اسلامی ایران را دارای اجزای مختلفی دانست که در بخشی از آن بحث پذیرش حق هسته‌‌ای ایران مطرح است.

وی ابراز امیدواری کرد که این مساله در عمل محقق شود و مکانیزم‌های عملیاتی آن به صراحت اعلام شود.

قشقاوی نکته‌ دیگر اظهارات اوباما را تکرار اتهامات دولت گذشته آمریکا در مورد سلاح هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: نه در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نه در دکترین دفاعی ما و نه نهادهای اطلاعاتی آمریکا هیچ‌کدام این مساله را تایید نکرده‌اند و به نظر می‌آید که تکرار این اتهامات با شعار تغییر آنها تناقض دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تهدید بالفعل وجود زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای است و کسی بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که بارها از طرف آژانس تایید شده است را تهدید تلقی نمی‌کند و لذا افکار عمومی جهان برداشت خود از این اظهارات را دارند.

وی همچنین استقرار سپر دفاع موشکی را نیز اقدامی در برابر روسیه توصیف کرد و اظهار داشت: هیچ متخصص فنی نمی‌تواند بپذیرد که این اقدام علیه ایران است؛ چرا که این امر واضحی است و در افکار عمومی نسبت به ایران وجود ندارد و افکار عمومی جهان حق را به ایران خواهد داد.

به گفته‌ سخنگوی وزارت امور خارجه، خلع سلاح می‌تواند به عنوان ایده‌ بسیار خوبی مطرح شود که شواهد نیز گواهی از این می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همواره در این زمینه پیشتاز بوده است.

وی اضافه کرد: مساله‌ خلع سلاح باید مورد توجه، عمل و اجرا توسط کشورها قرار گیرد چرا که این انتظار افکار عمومی جهان، جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی است.

قشقاوی همچنین فعالیت‌های موشکی ایران در زمینه‌ بحث ماهواره‌بر را امری روشن و در چارچوب قواعد شناخته شده بین‌المللی عنوان کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد راهبرد جدید آمریکا در افغانستان و بحث حل مشکلات این کشور، گفت: سیاست کلی ما این است که حضور فعال در اجلاس‌های بین‌المللی داشته باشیم چرا که امنیت افغانستان برای ما مهم است.

وی افزود: ما عموما راهکارهای منطقه‌ای را در این زمینه درست می‌دانیم و باید اقداماتی که قرار است انجام شود در جهت پیشرفت و رفاه مردم افغانستان باشد. چرا که هر اقدامی غیر از این موجب گسترش افراط‌گرایی می‌شود.

پاسخ به ادعاهای صهیونیست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوءال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد ادعای برخی منابع رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن کامیون‌های حامل‌ سلاح ایرانی به غزه در خاک سودان را نیز فاقد ارزش حرفه‌ای رسانه‌ای عنوان و اضافه کرد: خود مقامات سودانی نیز اعلام کردند که این منابع خبری کم اهمیت بوده و کامیون‌ها برای قاچاق انسان به کار گرفته می‌شده و نه سلاح. سودانی‌ها در حال حاضر در حال تکمیل اطلاعات خود هستند اما به نظر می‌رسد این‌ها اغراض تبلیغاتی بعد از عدم توفیق رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه است تا بتوانند از این فشار خلاصی پیدا کنند.

قشقاوی همچنین هرگونه بحث همکاری ایران و یک شرکت آلمانی برای انتقال دارو از خاک ایران و افغانستان را نیز تکذیب کرد و گفت: خود آلمانی‌ها اعلام کرده‌اند که این بحث دولت آلمان نبوده و نیز هیچ توافقی بین ایران و ناتو و یا ایران و آلمان نبوده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: بندر چابهار وفق برنامه‌ پنجم توسعه دارای ظرفیت‌های بالایی است اما این مساله بیانگر اقدام خاصی نیست و ما از ظرفیت این بندر به دلیل نزدیک بودن به مرز افغانستان در جهت کمک به مردم افغانستان نظر داشته‌ایم و این استفاده از ظرفیت مساعدت برای حل مشکلات مردم افغانستان بوده که از قبل نیز وجود داشته و در آینده نیز خواهد بود و اقدامی انسان‌دوستانه است.

قشقاوی: ارتباطی میان برنامه موشکی ایران و کره شمالی وجود ندارد

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد بحث آزمایش موشکی کره‌ شمالی و همکاری آن با ایران پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت: برنامه‌ موشکی ایران و برنامه‌ موشکی کره‌ شمالی موضوعاتی جدا و مستقل از یکدیگرند و برنامه‌ کره‌ شمالی از سال‌ها قبل شروع شده و لذا این دو برنامه ارتباطی به یکدیگر ندارد. [موشک کره شمالی به فضا پرتاب شد]

قشقاوی تاکید کرد: معتقدیم همه‌ کشورها در منطقه‌ شرق آسیا باید به صلح، ثبات و توسعه فکر کنند و مخصوصا در شرایط بحران جهانی این مسئله ضروری به نظر می‌رسد که اختلافات تبدیل به دوستی‌ها شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین در مورد بحث‌های مطرح شده در خصوص میانجی‌گری ژاپن میان آمریکا و ایران، گفت: در این خصوص بحث خاصی مطرح نشده اما ما رابطه‌ خوبی با ژاپن داریم و برنامه‌ای برای هشتادمین سال روابط دیپلماسی دو کشور در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، خرید هواپیما توسط عراق از آمریکا را نیز در چارچوب خریدهای دفاعی این کشور و نیز کشورهای عربی همسایه عنوان کرد که هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از برادران ما در کشورهای همسایه اظهارات ایران‌هراسانه را رد کرده‌اند و این خریدها فرآیند دوجانبه‌ آن‌ها با کشورهایی مانند آمریکاست.

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ استقرار نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای شرقی کشور پرسید که وی در پاسخ، اظهار داشت: نیروی انتظامی و سپاه پاسداران هر کدام وظایف سازمانی خاص خود را دارند و در حدود قانون حیطه‌ اختیارات و مسوءلیت‌های آن‌ها روشن است که در جای جای این اختیارات اعمال می‌شود.

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکره‌ ایران با ناتو، گفت: همواره مذاکره با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را دیپلمات‌های ما در دستور کار دارند اما این به معنی اقدام خاص یا تغییر رویکرد نیست.

یک خبرنگار آمریکایی از قشقاوی در مورد اظهارات اوباما برای برخورد بر اساس احترام متقابل با ایران پرسید که وی در پاسخ، گفت: اظهاراتی از طرف آمریکا مطرح شده و پاسخ‌هایی نیز از طرف ایران داده شده که به ویژه در اظهارات مقام معظم رهبری در مشهد قابل توجه است و بر اساس آنچه خودشان اعلام کرده‌اند امیدواریم اظهارات‌شان به درستی ترجمه و منتقل شود و حاصل آن تغییر عملی در مواضع آمریکا باشد.

خبرنگاری در مورد بحث پذیرش نوعی غنی‌سازی از جانب آمریکا در ایران را مطرح کرد که وی در پاسخ، گفت: ایران بر حق مسلم هسته‌ای خود تاکید می‌کند که این مسئله باید به صورت عملی دیده شود و حق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود.

کد خبر 78312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز